Miten keinovalo vaikuttaa synnytykseen?

Keinovalo voi hidastaa synnytystä

Yksi maailman kuuluisimmista lääkäreistä, joka on perehtynyt synnytyksen fysiologiaan, Michel Odent, kertoo Better Birth Summit 360 luennolla siitä, miten keinovalo vaikuttaa synnytykseen hidastavasti. Keinovalolla on nyt huomattu olevan synnytyksen fysiologiaa haittaavia vaikutuksia, joille on selkeä vaikutusmekanismi.

Tämän ymmärtämiseksi pitää palata synnytyksen fysiologiaan.

Synnytyksessä ylin aivokuori, missä rationaalinen ajattelu toimii, pitäisi olla mahdollisimman hiljaa ja vähällä käytöllä. Meidän pitäisi päästää primitiiviset aivon osat pyörittämään synnytystä. Liika ajattelu haittaa synnytyksen kulkua, kuten myös puhuminen synnytyksen loppuvaiheessa (ellei synnyttäjä itse juttele). Jotta synnyttäjä pystyy päästämään irti ajattelusta ja kontrollista, niin hänen tulee tuntea olonsa turvalliseksi, rentoutuneeksi ja luottavaiseksi.

Mikä auttaa meitä rentoutumaan ja kokemaan olon turvalliseksi synnytyksessä?

Synnytyskuplaan pääsemisessä meitä auttavat hormoneista oksitosiini ja melatoniini, jos niille annetaan ympäristö, missä ne voivat toimia.

  • Oksitosiini on ujo rakkaushormoni, joka säikähtää pelkoa, turvattomuutta, melua, kirkkaita valoja ja muita meitä häiritseviä asioita. Oksitosiini laittaa kohdun supistumaan.
  • Melatoniinihormoni eli pimeähormoni tarjoaa meille päivärytmin, auttaa nukahtamisessa ja hidastaa ylimpiä aivotoimintoja. Se auttaa myös päästämään ajattelusta irti. Melatoniini toimii kohdussa oksitosiinin kanssa yhteistyössä, mutta sen mekanismia ei vielä riittävästi tunneta.

Näitä molempia hormoneita tukee se, että ympäristö on rauhallinen niin visuaalisesti, äänimaailmaltaan kuin muutoksilta. Kaikenlainen häly pitäisi rauhoittaa ja esimerkiksi sairaalassa kannattaa laittaa lempimusiikkia soimaan vähentämään muualta kuuluvia ääniä.

Keinovalo

Keinovalo on meille tuttu joka paikasta. Valosaastetta on kaikkialla.

Keinovalo aiheuttaa monille nukahtamisongelmia ja usein kehotetaan välttämään keinovaloa (TV:tä, tietokoneen, tabletin tai puhelimen käyttöä) ennen nukkumaanmenoa. Keinovalo vähentää melatoniinin tuotantoa, mikä vaikeuttaa nukahtamista.

Tämä sama mekanismi vähentää melatoniinia myös synnytyksessä. Keinovalo häiritsee melatoniinin tuotantoa, mikä vähentää synnyttäjän kehossa olevaa melatoniinin määrää. Uudet LED valot säteilevät eniten sinistä valoa, mikä on kaikista haitallisin valo melatoniinin tuotantoon.

Jorvin synnytysosaston amme

Jorvin synnytysosaston ammehuone, jonka saa hämäräksi ja synnytystä tukevaksi. Kuva kätilö Johanna Honkanen.

Melatoniini ja synnytys

Melatoniinin osuudesta synnytyksestä ei vielä tiedetä paljoakaan, mutta se tiedetään, että melatoniinilla on merkittävä osa. Odottajan melatoniinitason tiedetään nousevan jo ennen synnytystä. Tämä voi olla osasyynä odottajan hajamieliseen käytökseen ja siihen, ettei muisti toimi normaalilla tavalla. Myös synnytykseen valmistautuminen viime metreillä on haastavampaa kuin aikaisemmin raskaudessa. Michel Odent kehottaakin valmistautumaan synnytykseen hyvissä ajoin niin, että viimeisillä viikoilla tiedon voi jättää muhimaan ja odottamaan h-hetkeä. Kannattaa myös vähentää hektistä elämää raskauden loppumetreillä, sillä rauhallisuus luo otolliset olosuhteet melatoniinin (ja oksitosiinin) tuotannolle ja luoden hyvän pohjan synnytykselle. Odotuksen lopussa suosittelen tapaamaan ystäviä ja viettämään aikaa rakkaiden kanssa rauhassa nostattaen niin oksitosiinia kuin melatoniinia.

Synytyksen aikana melatoniini auttaa synnyttäjää rauhoittumaan ja pääsemään synnytyskuplaan eli hiljentämään ylimmän aivokuoren toimintaa. Lisäksi melatoniini toimii kohdun lihaksessa yhdessä oksitosiinin kanssa.

Loppuraskaudessa kehossa alkaa olemaan jo paljon oksitosiinia ja sitten yön tullessa ja melatoniinin noustessa päivärytmin mukaisesti, kohtu alkaa herkästi supistelemaan. Monella odottajalla onkin usein harjoitussupistuksia aamuyöstä, mutta ne loppuvat päivän valjetessa, kun melatoniinihormoni vähenee kehossa. Samasta syystä moni synnytys sitten käynnistyykin yöllä sitten, kun on sen aika.

Melatoniini siirtyy myös vauvaan, missä sillä on vauvaa suojaavia ominaisuuksia.

Miten tuet melatoniinin eritystä?

Pystyt tukemaan synnytyksessä tarvittavaa melatoniinin eritystä juuri rauhoittamalla elämää ennen synnytystä. Luo olosuhteet, missä pystyt rauhoittumaan ja rentoutumaan sekä nukkumaan mahdollisimman hyvin. Monet nisäkkäät pesivät ja hakeutuvat piiloon ennen synnytystä ja monet odottajistakin tunnistaa pesimisvietin. Eli Facebook ja uutiset vähemmälle ja enemmän aikaa hyvän mielen olemiselle ja esimerkiksi luontoon kävelylle. Erityisesti kannattaa vältellä synnytykseen liittyen tilanteiden tutkimista sekä pyytää kavereiden pidättäytyvän synnytyskertomusten kertomisesta juuri ennen sinun synnytystäsi.

Synnytyksen käynnistyessä ja synnytyksen aikana kannattaa välttää keinovaloa mahdollisimman paljon. Voit myös kätilön kirjeeseen kertoa, että toivot hämärää ja mahdollisimman vähän keinovaloa. Toivottavasti tämä tietämys leviää myös hoitohenkilökunnalle, jotka voivat laittaa valoja pois jo ennen pyytämistä.

Lisätietoa synnytyksen hormoneista

Lisätietoa synnytyksen tärkeimmistä hormoneista ja miten sinä voit tällaisilla pienillä asioilla vaikuttaa niihin, löytyy Synnytyksen ABC:n verkkokurssiltaKurssilla käydään läpi tärkeimmät hormonit selkeästi ja ymmärrettävästi, että sinä osaat tukea synnytyksen normaalia kulkua.

Synnytyksen ABC

Synnytyksen ABC verkkovalmennus

101 helpostusta synnytykseen

Tervetuloa tilaamaan ilmainen 101 helpostusta synnytykseen lista, mistä löydät paljon erilaisia rentoutumiseen ja kivunlievitykseen soveltuvia vinkkejä.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jätä kommentti